1396-08-12 05:32
1217
1
46086
در گفت و گوی اختصاصی مطرح شد :

کشت بافت و نقش آن در کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی

مدیر و موسس شرکت دانش بنیان کشت بافت هیرکان گفت : کشت بافت در زمینه گیاهان سازگار با منطقه برای روستاییان و افرادی که محیط کوچک و امکانات کمی دارند کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گلستان ما : شرکت های دانش بنیان به منظور افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات کار می کنند .

در همین رابطه در یکی از روزهای پاییزی به سراغ مردی رفتیم که بعد از بازنشستگی تصمیم گرفت تجربه ، تخصص و سرمایه خود را در جهت راه اندازی یک شرکت دانش بنیان بکار بگیرد و حاصل زحمت او راه اندازی "شرکت دانش بنیان کشت بافت هیرکان"  شد .

این شرکت دانش بنیان در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چالکی در 7 کیلومتری غرب گرگان قرار دارد و مدیر و پرسنل آن نیز به گرمی مصاحبه ما را پذیرفته و به سوالات ما جواب دادند . آنچه می خوانید ماحصل گفتگوی ما با مدیر و موسس این مرکز می باشد.

سوال : خودتان را معرفی کنید و از سوابق علمی تان بگویید؟

سید ابراهیم حسینی هستم ، بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی گلستان که بعد از پایان دوران خدمت کاری ام تصمیم گرفتم این شرکت دانش بنیان را راه اندازی کنم .

سوال : از چه سالی کارتان را شروع کردید؟

از سال 93 این شرکت را در این منطقه به مساحت 1300 متر شروع کردیم ، در ابتدا مشکلات زیاد بود ولی بر اساس استانداردهای کاری تغییراتی در آن ایجاد کردیم و جهت ضد عفونی کردن همه بخش ها را سرامیک کردیم ، همچنین تاسیسات آبی ، گازی و برقی نیز بازسازی شدند .

این مرکز بزرگترین مرکز کشت بافت منطقه است و اگر حمایت شود به یکی از مراکز مهم کشت بافت کشور تبدیل می شود .

بطور کلی هدفتان از راه اندازی یک شرکت کشت بافت چه بود؟

هدفم اینست که از سیستم های نوین کشت استفاده کنم که در استان وجود ندارد و من الان متوجه شدم که این سیستم های کشت برای اقتصادی شدن باغات و تولیدات متنوع احتیاج به واحدی برای کشت بافت دارد تا پایه های مناسب درختان و گیاهانی که گرانقیمت هستند را اینجا تولید کند و نشا آن را در اختیار کارخانه ها ، نهالستان ها و کشاورزان قرار دهیم .

سوال : چند نفر اینجا کار می کنند ؟

 ما اینجا بیش از 10 نفر هستیم که بخش هایی از این افراد کاملا تخصصی و علمی هستند و از دانشجویان هم بهره بردیم و در ادامه هم اگر دانشگاه یا مجموعه علمی بتواند به ما کمک کند حتما استفاده خواهیم کرد .

ما ظرفیت و نیروهای انسانی تخصصی خوب داریم و امکانات و تجهیزات هم هست اما برای ادامه کار قطعا نیاز به حمایت داریم تا این امکانات و تجهیزات را به همراه تجربیات کسب شده در اختیار دانشجویان علاقه مندقرار دهیم .

همانطور که مستحضر هستید تحقیقاتی که در دانشگاه های ما می شود جنبه کاربردی  و عملیاتی ندارد لذا ما خوشحال می شویم که افرادی در حل مسئله مملکت و تجاری سازی به ما کمک کنند .

سوال : کاربرد کار شما چیه و دقیقا می خواهید چه مشکلی از مملکت را حل کنید  ؟

ما اینجا برای روستاییان و افرادی که محیط های کوچک و امکانات کم دارند ایجاد کارآفرینی می کنیم و هم گیاهان جدیدی که با منطقه سازگار باشند و مصرف آب آنها کم باشد و در دنیای فعلی پرکاربرد و مفید باشند را دنبال می کنیم .

سوال : میزان حمایت دولت از شما به عنوان یک شرکت دانش بنیان چقدر بوده است ؟

خدمت شما عرض کنم مقدار 100 میلیون تومان از کارآفرینی امید و 100 میلیون تومان هم  بانک کشاورزی داده است و قرار است 300 میلیون تومان هم صندوق شکوفایی و نوآوری بدهد .

 ولی اینجا یک میلیارد تومان خرج شده و فقط همین دو تا صد میلیون تومان را گرفتیم و 300 را نگرفتیم و برای ادامه کرد قطعا نیاز به کمک داریم .

کلا گرفتن تسهیلات در این موارد خیلی سخته و بروکراسی و کاغذبازی زیاد دارد و گاها این روند برای ما خسته کننده است .

سوال : فکر می کنید کی وارد تولید و درآمد زایی بشوید ؟

ان شاء الله امیدواریم در سال آینده بتوانیم عرضه تولیدات را داشته باشیم و کار به سر انجام برسد .

مصاحبه : مهدی عموزاد

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

ملیحه

باسلام.من می خوام این کار رو برای درامد زایی از جای کوچک شروع کنم و یکسری مطالعه داشتم ولی نمی دونم باید از کجا شروع کنم و آیا درامد زا هست؟ یا اینکه چه امکاناتی برای انجام این کا در خانه احتیاج است؟و بازار فروش آن به چه شکل است. اگه امکانش هست راهنمایم کنین. ممنون.

0
0
پاسخ
1397-03-13 06:04

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.